Kείμενο : Scatman
Ημερομηνία Κειμένου : 06/04/10
Τίτλος Παιχνιδιού : Dragon Ball Z: Attack of the Saiyans
Είδος : RPG
Σύστημα : NDS
Κυκλοφορία Παιχνιδιού : 29/4/09 (Jap) | 10/11/09 (USA) ~αυτή η έκδοση χρησιμοποιήθηκε για το κείμενο~
Εταιρεία : Monolith
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες ώστε η δημοφιλής anime σειρά, Dragon Ball, του επίσης αρκετά γνωστού ~σε παγκόσμιο επίπεδο~, Akira Toriyama να μετατραπεί σε ένα αξιόλογο RPG.To αποτέλεσμα δεν ήταν πάντοτε το επιθυμητό.
Περί Dragonball κι RPG, η πρώτη απόπειρα πραγματοποιήθηκε το 1990 στο Nintendo Nes με το Dragon Ball Z - Kyoushuu! Saiya Jin, ένα card battle rpg που άφησε καλές εντυπώσεις. Ακολούθησαν άλλες 3 εκδόσεις για το ίδιο σύστημα σε παρόμοιο ύφος. Μερικά χρόνια αργότερα κυκλοφόρησαν 3 παιχνίδια για το Super NES (με πρώτο το Legend of Saiyans, 1992) που εάν εξαιρέσει κανείς τα μέτρια γραφικά τους είχαν να προσφέρουν στον τομέα της διασκέδασης, To 2002, το franchise επέστρεψε στους μηχανισμους RPG ~action-RPG πιο συγκεκριμένα~ (μετά από σχεδόν 10 χρόνια), αυτή τη φορά για το GBA με τα Legacy of Goku 1,2 & Buu's Fury που δυστυχώς έπασχαν στους τομείς gameplay και παρουσίασης με αποτέλεσμα να μη γνωρίσουν εμπορική επιτυχία.
Φτάνουμε στα τέλη του 2009 όπου και κυκλοφορεί το Attack of the Saiyans (NDS) και παρατηρούνται νέα δεδομένα (συγκριτικά με τα υπόλοιπα παιχνίδια).Πρώτα, ο νέος developer που ακούει στο όνομα Monolith σημειώνοντας παράλληλα την παύση παραγωγών από Nintendo και Bandai ~αργότερα Bandai-Namco~ (που γίνοταν μέχρι τότε). Η συγκεκριμένη εταιρεία διαθέτει πολύ εμπειρία στον χώρο κι έχει προσφέρει αρκετά καλά δείγματα (βλέπε σειρά Xenosaga - PS2) ώστε σαν προσθήκη να θεωρείται σημαντική. Μία ακόμη διαφορά είναι ότι εκδίδεται στο απόλυτο εμπορικό σύστημα των τελευταίων ετών και σε ένα κοινό που γνωρίζει τι εστί Dragon Ball. Επομένως, τα θεμέλια της κυκλοφορίας του είναι πολύ πιο στέρεα.
Καταρχάς, το ΑotS (έτσι θα το αποκαλώ από εδώ και στο εξής) ακολουθεί πιστά τη ροή του anime. H λέξη πιστά είναι απόλυτα ακριβής και μάλιστα γίνεται με πολύ έξυπνο τρόπο αφού έχουν αφαιρεθεί δευτερεύοντες λεπτομέρειες που πιθανά να την επιβράδυναν και κατά συνέπεια να κούραζαν τους ενδιαφερόμενους. Όσον αφορά το ίδιο το σενάριο, τοποθετεί τον παίκτη στα γεγονότα του Dragon Ball Z, τότε που ο Goku έχει μεγαλώσει αρκετά κι έχει δική του οικογένεια, ακόμη και τον Gohan. Πυρήνας του σεναρίου είναι η απειλή απ'την έλευση στη Γη των Vegeda & Nappa, με σκοπό να καταστρέψουν οτιδήποτε ζωντανό επάνω της κι αργότερα να την πουλήσουν! Με δεδομένο ότι ακολουθεί τη γραμμή του anime, oι hardcore fans θα γνωρίζουν ήδη τη συνέχεια. Οι λιγότερο σκληροπυρηνικοί οπαδοί (όπως εμένα), θα θυμηθούν ~σίγουρα~ γεγονότα κι ενδεχομένως θα μάθουν συμβάντα τα οποία δεν έτυχε να παρακολουθήσουν ποτέ. Όσοι πάλι δεν έχουν ασχοληθεί ποτέ με την anime σειρά, πιθανά θα βρεθούν αντιμέτωποι με πολλές και περίπλοκες ορολογίες ή γεγονότα που δε θα τους επιτρέψουν να το κατανοήσουν πλήρως. Αξίζει να σημειωθεί πως το σενάριο του παιχνιδιού χωρίζεται σε πράξεις και η μετάβαση απ'το ένα γεγονός στο άλλο γίνεται λογικά και διαμέσω κειμένων υπό τη συνοδεία στατικών εικόνων.
Όλοι οι χαρακτήρες των anime επεισοδίων, συμμετέχουν κι εδώ. Φυσικά, πρώτος και καλύτερος ο Goku που αποτελεί την αιχμή του δόρατος για το παιχνίδι, λόγω του ρόλου-κλειδιού που κατέχει αλλά και για των ισχυρών μαχητικών ικανοτήτων του. Η υπόλοιπη ομάδα απαρτίζεται απ'τους Krillin, Gohan (αργότερα), Tien, Yamcha & Piccolo. Αργότερα στην ομάδα ελέγχου σας προστείθενται κι άλλοι προσωρινοί συναγωνιστές (πχ κατά τη διάρκεια quest στον κόσμο των πεθαμένων) δίχως όμως να προσθέτουν κάτι το ιδιαίτερο είτε στην αντιμετώπιση των εχθρών είτε στη σεναριακή εξέλιξη.
Σε αντίθεση με τα παιχνίδια Legacy of Goku, στο ΑotS το character development έχει πολύ ενδιαφέρον. Πιο συγκεκριμένα, πέραν απ'τον Goku αξιοπρόσεκτη παρουσία έχουν σχεδόν όλοι στην ομάδα σας αφού ο καθένας έχει να προσθέσει κάτι στην συνολική εμπειρία που αποκομίζει ο παίκτης. Βέβαια, δεν πρέπει να παραγνωριστεί το γεγονός πως το παιχνίδι βασίζεται στο έξυπνο σενάριο του A. Toriyama, οπότε το έργο της Monolith δεν ήταν πολύ δύσκολο. Ουσιαστικά αυτό που έπρεπε να κάνει ήταν να προσαρμόσει το anime στα τεχνικά όρια του DS. Eπομένως, τα εύσημα αξίζουν κυρίως στον ίδιο τον A.Toriyama.
Tα γραφικά κρίνονται καλά σε γενικά επίπεδα. Μεγαλύτερη απογοήτευση αποτελούν ίσως τα sprites των χαρακτήρων κατά τη διάρκεια της κανονικής gameplay δράσης. Η απεικόνιση τους είναι ιδιαίτερα απλή κι αρκετά μικροσκοπική. Θυμίζει έντονα Inazuma Eleven (DS). Δεν ισχύει το ίδιο για τις μάχες, όπου οι χαρακτήρες εμφανίζονται αρκετά μεγαλύτεροι σε μέγεθος, με πιο λεπτομερή κίνηση και φυσικά ανώτερους χρωματισμούς. Τα backrounds αποτελούν το πιο δυνατό στοιχείο συνολικά στο παιχνίδι. Υπάρχει μεγάλη ποικιλία από pre-rendered εικόνες που έχουν ζωγραφιστεί στο χέρι, δεν υπάρχει επανάληψή τους και κάθε περιοχή διαφέρει σημαντικά απ'την άλλη τόσο σε ύφος όσο και τεχνοτροπία. Στα τοπία υπάρχουν πολλές φορές και 3D/2D αντικείμενα που βελτιώνουν το αισθητικό αποτέλεσμα. Πολύ καλή δουλειά έχει γίνει και στα εφέ, ιδιαίτερα στις super κινήσεις-compos. Να σημειωθεί πως το παιχνίδι δανείζεται, πέρα των άλλων, και τα avatars των χαρακτήρων απ'το anime και η εμφάνιση τους πρέπει να θεωρηθεί ως μία αρκετά καλή προσθήκη. Ένα απ'τα αρνητικά του οπτικού τομέα είναι η έλλειψη animated videos. Η δράση προωθείται αποκλειστικά από στατικές εικόνες.
Η μουσική του ΑotS όπως και τα ηχητικά εφέ βρίσκονται σε πολύ αξιόλογα επίπεδα. Οι μελωδίες που συνοδεύουν τη δράση είναι αυθεντικές, ταιριάζουν στο ύφος του παιχνιδιού κι εν τέλει ευχάριστες. Περί ηχητικών εφέ, εκφράσεις-ατάκες των ηρώων απ'το anime έχουν μεταφερθεί κι εδώ (απ'την Ιαπωνική του εκδοχή). Παρολαυτά, λείπει το dubbing.
Οι gameplay μηχανισμοί προκαλούν έκπληξη καθώς το ΑotS παρουσιάζει ενδιαφέροντα στοιχεία σε αυτό το κομμάτι και ποικιλία. Καταρχάς, η γενικότερη φιλοσοφία του παιχνιδιού παραπέμπει σε ένα κλασσικό, τυπικό jrpg. Οι μάχες είναι random και οι επιθέσεις turn based. Η συχνότητα των μαχών εξαρτάται πολλές φορές απ'το ποιά περιοχή κινείστε (πχ υπάρχουν τοποθεσίες με σπάνια αντικείμενα άρα υψηλό encounter rate). Οι επιλογές menu είναι πολλές αλλά κατά κύριο λόγο συνηθισμένες. Ξεχωρίζει αυτή των capsules στην οποία κάνετε equip αντικείμενα που βρίσκετε και σας δίδουν κάποιες ξεχωριστές ικανότητες πχ μικρότερο encounter rate, extra επίθεση στον αντίπαλο κοκ. Η συγκεκριμένη επιλογή δε σχετίζεται με τα αντικείμενα-εξοπλισμό των χαρακτήρων. Έπειτα, και στις μάχες δίδονται αρκετές επιλογές. Μπορείτε να επιτεθείτε με απλή κίνηση, να αμυνθείτε, να δραπετεύσετε, να χρησιμοποίησετε αντικείμενα, να εκτελέσετε super κίνηση (κοινώς, οι ισχυρές επιθέσεις που καταναλώνουν MP ~ Ki) και Ultimate κινήσεις. Οι τελευταίες, κάτω υπό συγκεκριμένες συνθήκες (υψηλό rage που ανεβαίνει είτε με χτυπήματα αντιπάλων είτε με αντικείμενα) σας επιτρέπει να αποκτήσετε ή εκτελέσετε τις πιο δυνατές κινήσεις στο παιχνίδι. Επιπλέον, εφόσον κι άλλοι απ'την ομάδα σας έχουν μέγιστο rage, μπορείτε να κάνετε συνδιασμένες κινήσεις με 2 ή 3 χαρακτήρες! Η απόκτησή τους γίνεται καθώς προχωρά η δράση μέσα από σεναριακά events. Η γνώση συνδιασμένων κινήσεων αποκτάται βρίσκοντας S-Compos που είναι κρυμμένα σε διάφορα σημεία του παιχνιδιού.
Ολοκληρώνοντας τις μάχες κερδίζετε πόντους εμπειρίας κι εφόσον ανεβάζετε επίπεδο στον χαρακτήρα σας, κερδίζετε πόντους για Ki Skills (το αντίστοιχο MP σε άλλα παιχνίδια). Αναβαθμίζοντας τα Ki Skills σας, αποκτάτε πρόσβαση σε νέες κινήσεις/τεχνικές ή βελτιώνετε τα στατιστικά σας. Σχετικά με την ανάπτυξη των χαρακτήρων σας, πιο ισχυροί ~αρχικά~ είναι οι Goku, Piccolo & Tien καθώς η αναβάθμιση των στατιστικών τους γίνεται πιο ταχύρυθμα απ'τους υπολοίπους. Ωστόσο, από ένα επίπεδο και μετά (35-40), ο Gohan εξελίσσεται εκπληκτικά και γίνεται ισάξια ισχυρός με τον Goku. Το επίπεδο δυσκολίας του παιχνιδιού είναι ικανοποιητικό. Θα συναντήσετε από μικρές εώς πολύ δυναμικές προκλήσεις. Εάν είστε προσεκτικοί στη διαχείριση των χαρακτήρων, ενδέχεται να μην αντιμετωπίσετε προβλήματα. H μεγαλύτερη πρόκληση συναντάται εφόσον θέλετε να ολοκληρώσετε 100% το παιχνίδι, αντιμετωπίζοντας αντιπάλους όπως τον Brolly.
Η συνολική εμπειρία μου κράτησε κοντά στις 30 ώρες και δεν περίμενα ότι το ΑotS θα εξελισσόταν σε ένα τόσο διασκεδαστικό παιχνίδι. Παλιότερα ήμουν πιστός οπαδός της anime δημιουργίας του Α.Toriyama και το συγκεκριμένο παιχνίδι με βοήθησε να θυμηθώ πολλά πράγματα-καταστάσεις που είχα ξεχάσει ή δεν είχα παρακολουθήσει στη σειρά. Αποτελεί δίχως αμφιβολία το πιο διασκεδαστικό RPG του Dragon Ball franchise και προτείνεται στους περισσότερους. Βέβαια, όσοι δεν είχαν ποτέ επαφή με το anime, καλό θα ήταν να αντιμετωπίσουν τον τίτλο λίγο επιφυλακτικά αφού όπως αναφέρθηκε παραπάνω πολλά στοιχεία/ορολογίες - κλειδιά (sayians, dragon balls,χαρακτήρες κοκ) θεωρούνται δεδομένα. Ευελπιστώ πως σύντομα θα υπάρξει μία ανάλογα ποιοτική συνέχεια που θα ελαττώνει τις αδυναμίες του ΑotS.
Γενικές Παρατηρήσεις :
(+)
- Dragon Ball!
- Ακολουθεί πιστά το anime
- Κάποια πολύ καλά γραφικά
- Χαρακτήρες
- Σενάριο
- Καλή υλοποίηση του anime σε παιχνίδι RPG
- Gameplay μηχανισμοί στις μάχες
(-)
- Γραφικά κανονικής δράσης
- Απευθείνεται κυρίως στους fans
- Έλλειψη Dubbing
- Έλλειψη Anime σκηνών
Διαφωνώ με τις βαθμολογίες αλλά εάν έπρεπε να το κάνω θα του έβαζα :
*** 7 ***
Comment