Η απογοήτευση γίνεται εντονότερη όταν πολλοί απ’τους υποσχόμενους, ονομαστούς τίτλους κυκλοφορούν τελικά σε handhelds. Τα παραδείγματα των Valkyria Chronicles 3 (PSP) αλλά και Dragon Quest IX (DS) είναι πρόσφατα και ξεχωρίζουν σε αυτή τη λίστα. Ιδιαίτερα για το δεύτερο, είναι η πρώτη φορά στη μακροχρόνια ιστορία της main σειράς που δεν εκδίδεται σε κονσόλα.
Μεγαλύτερη ευθύνη φέρουν οι ίδιες οι εταιρείες που έχουν τα δικαιώματα των κονσολών κι αναφέρομαι φυσικά στις Sony, Nintendo & Microsoft.
Τεράστια απορία- προκαλεί η πολιτική της Sony που εδώ και 2 γενιές κονσολών κατείχε τα πρωτεία στο συγκεκριμένο είδος με πολλές αλλά και ποιοτικές παραγωγές να παρουσιάζονται στα συστήματά της. Πλέον, με το PS3 δεν έχει παρά ελάχιστα.
Η Μicrosoft ακολουθεί τον ίδιο δρόμο με την Sony και το σύστημά της XBOX360 προσφέρει ένα σημαντικά μικρό αριθμό RPGs. Η αλήθεια είναι πως οι περισσότεροι γνώριζαν εξαρχής ~λόγω προϊστορίας (XBOX)~ ότι θα συνέχιζε έτσι κι αλλιώς την ίδια παράδοση με λίγα RPGs, επενδύοντας περισσότερο σε άλλα είδη-genres.
Σχετικά με την Nintendo, αποτελεί την ιδιαίτερη περίπτωση της παρούσας γενιάς αφού πρότεινε ένα αδύναμο σύστημα (Wii) ~συγκριτικά με τους άλλους~ . Επιπλέον, ποσοτικά έχει τον μεγαλύτερο αριθμό σε RPGs, χωρίς αυτό να σημαίνει πως είναι ιδιαίτερα πολλά.
Τα μεγαλύτερα ζητήματα που προκύπτουν είναι που οφείλεται αυτή η πτώση και γιατί μετά από τόσο καιρό δεν έχει αλλάξει κάτι?
Αρχικά, πραγματικά/ουσιαστικά δεδομένα μπορεί να συλλέξει κανείς μελετώντας τη δημοτικότητα των κονσολών καθώς επίσης και τις πωλήσεις που έχουν πραγματοποιήσει τα λεγόμενα “εμπορικά” RPGs που κυκλοφορουν σε αυτές.
Όσον αφορά το πρώτο σκέλος, τα 3 συστήματα ακολουθούν μία αξιοπρόσεκτη πορεία που μαρτυρά και τη γενικότερη αποδοχή τους απ’το αγοραστικό κοινό. Ξεχωρίζει το Wii που βρίσκεται υψηλότερα. Εντελώς “τυχαία” η χαμηλότερη τιμή του αλλά και επίπεδο τεχνολογίας που χρησιμοποιεί, το φέρνουν και στην πρώτη θέση μεταξύ των 3 κονσολών στη γκάμα/ποικιλία των RPGs. Οι πωλήσεις των XBOX360 & PS3 είναι πολύ κοντινές. ¨Τυχαία” και πάλι, οι 2 κονσόλες διαθέτουν παρόμοια τεχνολογικά χαρακτηριστικά και ποσοτικά διαθέτουν σχεδόν ίδιο αριθμό τίτλων RPGs. Να σημειώσω πως η μελέτη για την αριθμητική ποσότητα των RPGs προκύπτει μέσα απ’τις λίστες του blog, sites πωλήσεων καθώς και τα releases lists διάφορων groups.
Σχετικά με τα δημοφιλή RPGs κονσολών, αντλώντας πληροφορίες απ’το vgchartz και wikipedia , τα αποτελέσματα που προκύπτουν είναι αξιοπρόσεκτα. Τίτλοι όπως τα Tales of Vesperia, Blue Dragon, Demon’s Soul, Lost Odyssey, Star Ocean 4 , Monster Hunter Tri, Tales of Graces κ.ά ενώ όλα ξεκίνησαν εντυπωσιακά, τελικά με δυσκολία ξεπέρασαν το καθένα από αυτά τις 500.000-700.000 συνολικές πωλήσεις, αριθμός απογοητευτικός αν κρίνει κανείς τα επίπεδα και κόστη παραγωγής.
Παρότι οι πωλήσεις δίδουν πολλά στοιχεία, από μόνες τους δεν είναι ικανές να εξηγήσουν που οφείλεται η μείωση RPG παραγωγών. Σαν πρώτη παρατήρηση προκύπτει πως δεν έτυχαν σημαντικής εμπορικής αναγνωρίσεως, δεν ήταν αυτό που περίμεναν οι εταιρείες.
Η 7 γενιά παρουσιάζει ορισμένες πολύ ξεχωριστές ιδιότητες. Μερικές από αυτές είναι ότι δεν υπάρχει “απόλυτος” κυρίαρχος (αν και το Wii είναι αισθητά υψηλότερα σε πωλήσεις) όπως συνέβαινε στην προηγούμενη με το Playstation 2, οπότε δεν υφίσταται μονοπώλιο καθώς υποστηρίζονται σταθερά και οι 3 κονσόλες. Έπειτα, έχει εισέλθει νέο κοινό με νέες απαιτήσεις/ενδιαφέροντα (οι λεγόμενοι non-gamers) και τέλος, δεν είναι όλες οι κονσόλες ανάλογα αποδεκτές στον κόσμο (π.χ το XBOX360 δεν πραγματοποιεί καλές πωλήσεις στην Ιαπωνία) που παρεπιπτόντως το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό επηρεάζει σημαντικά τις πωλήσεις παιχνιδιών.
Έχοντας κατά νου και τα παραπάνω, μου δίδεται η αίσθηση πως βασικός υπαίτιος για τη σημερινή κατάληξη είναι ο ανταγωνισμός των εταιρειών για ταχύρυθμη εξέλιξη που στη συνέχεια επηρέασε σημαντικά τις εταιρείες παραγωγής τίτλων, ειδικότερα τις μικρότερες.
Γυρίζοντας το χρόνο πολλά έτη πίσω, μπορούμε να δούμε ότι τα συστήματα ήταν ~σαφώς~ πιο απλοϊκά στον τομέα του προγραμματισμού. Ιδιαίτερα την περίοδο του 1980, ο καθένας μπορούσε με βασικές γνώσεις basic να δημιουργήσει παιχνίδια για τους μοντέρνους τότε home computers της αγοράς.
Κάτι τέτοιο δε μπορεί να συμβεί στις ημέρες μας καθώς είναι εμφανές πως μεγάλωσαν οι απαιτήσεις και οι παραγωγικές προσπάθειες μετατράπηκαν σε πιο εξειδεικευμένες, συντονισμένες. Το ικανοποιητικό αποτέλεσμα απαιτεί πολυάριθμες ~σε μέλη~ ομάδες ανάπτυξης που σκοπό έχουν την παρουσίαση ενός αποτελέσματος εφάμιλλου των δυνατοτήτων του συστήματος που επεξεργάζονται.
Η απασχόληση όμως πολλών ατόμων σημαίνει μεγαλύτερα κόστη για τις εταιρείες. Πέρα απ’τα κόστη, οι επενδύσεις που γίνονται σε εξοπλισμό, τεχνογνωσία είναι μεγαλύτερα και φυσικά, υπάρχει το τελικό προϊόν που θα πρέπει να προωθηθεί. Ο παράγοντας αποτυχία μελετείται περισσότερο από κάθε άλλη φορά αφού είναι πιθανό τεθεί θέμα λειτουργικότητας για την ίδια την εταιρεία.
Γϊνεται εμφανές πως η νέα περίπλοκη τεχνολογία δεν απευθύνεται στα μικρά studios και τα εμποδίζει να προσφέρουν κάτι αξιόλογο. Σε μία γενιά που το εντυπωσιακό ταυτίζεται με την επιτυχία, εάν δεν υπάρχουν τα κατάλληλα μέσα και υποδομές, είναι αδύνατο να ανταποκριθούν.
Τελειώνοντας με το κομμάτι της τεχνολογίας, τα παραπάνω δεν ισχύουν στον ίδιο βαθμό για όλες τις κονσόλες της 7ης γενιάς. Το Wii είναι μικρότερων δυνατοτήτων απ’τα αντίστοιχα συστήματα των Sony & Microsoft κι αυτό γιατί η Nintendo εφάρμοσε μία τεχνολογία παρόμοια με του Gamecube (6η γενιά). Η υποδεέστερη όμως τεχνολογία του Wii έχει και οφέλη αφού είναι πιο προσιτή στους developers. Δεν είναι τυχαίο που οι RPG παραγωγές (κι όχι μόνο) στο συγκεκριμένο σύστημα ολοκληρώνονται πιο γρήγορα και προφανώς, κοστίζουν λιγότερο. Άρα, η παρουσία περισσοτέρων RPGs στο Wii , δεν πρέπει να μας ξαφνιάζει. Όμως και πάλι, οι κυκλοφορίες του δεν είναι οι αναμενόμενες ~ποσοτικά~ για τα χαρακτηριστικά του.
Μία άλλη αιτία που επηρεάζει αρκετά το κοινό και κατά συνέπεια τις πωλήσεις είναι ο τομέας της ποιότητας.
Η μικρή ποσότητα RPGs σημαίνει ότι δεν υπάρχουν παιχνίδια για όλα τα γούστα. Εάν μία παραγωγή αφήνει αδιάφορο μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού, το πιο λογικό είναι να μην το αγοράσει. Σχεδόν άμεσα, επέρχεται μία αλυσιδωτή αντίδραση που αφορά τη λειτουργία της αγοράς. Δηλαδή, η εταιρεία παράγει έναν τίτλο (ανεξαρτήτου ποιότητας) που δε γίνεται αποδεκτός άρα χρεώνεται (εταιρεία) και είτε κλείνει είτε αλλάζει λειτουργικούς στόχους ~δεν παράγει RPGs ή παράγει λιγότερα και με περισσότερη προσοχή σε συγκεκριμένα στοιχεία. Πρόσφατο παράδειγμα η Nippon Ichi. Διαβάστε εδώ. ~
Tελικά ποιο είναι το μέλλον των console-RPGs?
Η τεχνολογία προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς και γίνεται ολοένα πιο περίπλοκη, τα μικρότερα studios δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις και τα περισσότερα δε ρισκάρουν αφού κανείς δεν τους διαβεβαιώνει ότι θα πετύχουν τους στόχους τους. Φοβάμαι πως στις επόμενες γενιές θα έχουμε ακόμη λιγότερα console RPGs και σε αυτό συμβάλει η “ξέφρενη” πορεία των handhelds. Μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις στρέφονται προς αυτή την κατεύθυνση και είναι απόλυτα λογικό αφού τους πρσφέρουν πιο κατάλληλες βάσεις για κέρδος.
Comment