Πάνε 97,5 χρόνια από τότε που το πλοίο της white star lines πήγε στον πάτο του Ατλαντικού Ωκεανού μετά την σύγκρουση του με παγόβουνο(το οποίο σύμφωνα με τους επιζώντες ήταν 6 φορές το μέγεθος του τιτανικού).Τι έγινε τότε? Ποιός έφταιξε? Αιτία τελικά ήταν μονό το παγόβουνο?
Ο Τιτανικός
Ο Τιτανικός ή μάλλον το R.M.S Titanic όπως ήταν το κανονικό του όνομα ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1909 από την γνωστή εταιρεία White Star Lines.Το δαπανηρό αυτό έργο υλοποιήθηκε στις αρχές του 1912(συνολικά εργάστηκαν 3000 άνθρωποι). Ο Τιτανικός κόστισε 7,5 εκατομμύρια δολάρια για να κατασκευαστεί και 5 εκατομμύρια δολάρια για να ασφαλιστεί! Η ναυτιλιακή White Star Lines, στην οποία ανήκε ο Τιτανικός, δεν κατηγορήθηκε ποτέ για το ναυάγιο, γιατί η Επιτροπή Εμπορίου φοβήθηκε πως κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε μηνύσεις, που θα έκαναν ζημιά στα κέρδη της εταιρείας, θα δημιουργούσε πλήγμα στην φήμη της Βρετανικής Ναυτιλίας και θα οδηγούσε χιλιάδες επιβάτες στις ανταγωνιστικές Γαλλικές και Γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες.
Χαρακτηριστικά
Το συνολικό μήκος του πλοίου έφτανε τα 275 μέτρα ενώ το πλάτος του ήταν 28 μέτρα. Το βάρος του ήταν 52,310 τόνοι και μπορούσε να μεταφέρει συνολικά 3547 άτομα(Από τους οποίους οι 891 ήταν μέλη του πληρώματος). Αν σκεφτούμε ότι η τεχνολογία του τιτανικού έχει φτάσει κιόλας τον ένα αιώνα μπορούμε να πούμε ότι για την εποχή του ήταν σίγουρα το πιο γρήγορο(η ταχύτητα του ήταν 23 κόμβοι δηλαδή 43 χιλιόμετρα ανά ώρα, υποστηριζόμενη φυσικά από μια μηχανή 59.000 ίππων), μεγαλύτερο και πολυτελέστατο πλοίο. Όσο αναφορά την χωρητικότητα είχε 840 καμπίνες εκ των οποίων οι 416 ήταν για την πρώτη θέση επιβατών. οι 162 για την δεύτερη θέση, οι 262 για την τρίτη θέση ενώ υπήρχαν και άλλες 40 οι οποίες είχαν ιδιωτικό μπαλκόνι(εδώ μονό οι πλούσιοι της εποχής μπορούσαν να πάνε).Τέλος το πλοίο αποτελούταν από 9 επίπεδα ενώ το συνολικό ύψος του μέχρι και το τελευταίο κατάστρωμα ήταν 53,3μέτρα.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι για την τοποθέτηση των τεσσάρων φουγάρων αλλά και των δυο καταρτιών χρειάστηκε ένας γερανός 73,4 μέτρων. Λίγοι γνωρίζουν ότι το τέταρτο φουγάρο του τιτανικού δεν χρησίμευε κάπου καθώς μπήκε μόνο και μόνο για να δείχνει πιο ογκώδες το πλοίο.(Συνδεόταν εσωτερικά με το τρίτο ώστε να βγάζει και αυτό καπνό).
Οι πρώτες εντυπώσεις
Ο Τιτανικός ναυπηγήθηκε από τα ναυπηγεία Harland και Wolff, στο Μπέλφαστ(της Αγγλίας), για την εταιρία "White Star Line". Το Πλοίο αποτελούσε για την εποχή του κυριολεκτικά ένα θαύμα ναυπηγικής ικανότητας.. Ενσωμάτωνε πολλές καινοτομίες για την εποχή του. Ανελκυστήρες για γρήγορη πρόσβαση στα διάφορα καταστρώματα, χαμάμ, γυμναστήριο, πισίνα(ήταν το πρώτο πλοίο με πισίνα), ταχυδρομείο και υπέρμετρη πολυτέλεια, ιδιαίτερα το σέρβις και το φαγητό που πρόσφερε σε επιβάτες της Α' θέσης ήταν πολύ πλουσιότερο και από τα αντίστοιχα των σύγχρονων ξενοδοχείων 5 αστέρων. Για πολλούς εκείνη την εποχή χαρακτηριζόταν ως το αβύθιστο πλοίο, και τούτο διότι ουσιαστικά ήταν δύο πλοία το ένα εντός του άλλου όπου το ενδιάμεσο κενό αποτελούσαν τα πρωτοποριακά για τότε διπύθμενα καθώς και πλευρικοί χώροι δεξαμενών οπού ακόμα και αν οι τέσσερεις πλευρικοί χώροι(στεγανά) από κάθε μεριά του πλοίου γέμιζαν με νερό εκείνο θα μπορούσε να μείνει στην επιφάνεια της θάλασσας
Οι Δοκιμές
Μια εβδομάδα πριν το παρθενικό του ταξίδι ο Τιτανικός είχε πάει στα ναυπηγεία Haraland και Wolff του Μπέλφαστ για να του γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι καθώς και οι δοκιμαστικοί ελιγμοί. Οι υπεύθυνοι του ναυπηγείου είχαν ενθουσιαστεί με τις ικανότητες του πλοίου το όποιο παρά τον τεράστιο όγκο του τα πήγε περίφημα στις δόκιμες που του έγιναν. Έτσι πήρε το πράσινο φώς για το ταξίδι του στην Αμερική και έφυγε με προορισμό το Λιμάνι από το οποίο θα απόπλεε (Liverpool).Στις 10 Απριλίου του 1912 ένα τεράστιο πλήθος ανθρώπων είχε <<πνίξει>> το μεγάλο λιμάνι με σκοπό να δει κοντά το Μεγαλύτερο Πλοίο του Κόσμου.
Μπορεί και να είχε γλιτώσει…
Κι ενώ όλα πήγαιναν ρόλοι ένα εμπορικό πλοίο κατευθυνόταν κατά πάνω στο τιτανικό την ώρα που έφευγε από την αποβάθρα. Μετά από έναν σωστό και γρήγορο ελιγμό οι άνθρωποι του τιτανικού κατάφεραν να αποτρέψουν το μοιραίο. Όπως αποδεδείχθηκε στην συνεχεία θα ήταν προτιμότερο να είχε συγκρουστεί αλλά………..
Εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι το πλήρωμα του τιτανικού ξέχασε πάρει μαζί του τα εφεδρικά κιάλια παρακολούθησης ενώ τα κανονικά είχαν χαθεί σε κάποιο μέρος του πλοίου.
14 Απριλίου 1912
Όλα κυλούσαν αρμονικά καθώς απέμενε μόλις μια μέρα αφότου το πλοίο θα έφτανε στην Νέα Υόρκη όταν….Επικρατούσε ησυχία καθώς η θάλασσα ήταν τελείως ήρεμη(αυτό φυσικά ήταν κακό καθώς το κύμα δεν μπορούσε να προδώσει τα παγόβουνα με τον παφλασμό του).Ξαφνικά οι ναύτες από το παρατηρητήριο είδαν το γιγαντιαίο παγόβουνο μπροστά τους, αμέσως ειδοποίησαν τον υποπλοίαρχο που εκείνη την ώρα βρισκόταν στη γέφυρα. Μετά από απεγνωσμένες προσπάθειες(έστριψαν το πηδάλιο τέρμα αριστερά έδωσαν ανάποδες στροφές στην μηχανή)δεν κατάφεραν να αποφύγουν την μοιραία όπως αποδεδείχθηκε σύγκρουση με το παγόβουνο(ώρα 23:40). Χωρίς να χάσει χρόνο ο υποπλοίαρχος έκλεισε όλα τα στεγανά όμως η ζημία ήταν πολύ πιο μεγάλη από τι φαινόταν καθώς το παγόβουνο είχε ανοίξει ρήγμα 30 μέτρων στην δεξιά μεριά του πλοίου .Οι αντλίες νερού και τα στεγανά δεν στάθηκαν αρκετά για να κρατήσουν το πλοίο στην επιφάνεια της θάλασσας. Στις 22:40 τα ξημερώματα ο Τιτανικός κόπηκε στην μέση λόγω πίεσης στην καρίνα του και άρχισε να βυθίζεται στα παγωμένα νερά του Ατλαντικού Ωκεανού. Το ναυάγιο τελείωσε με τους παφλασμούς των κυμάτων που σκέπασαν τον Τιτανικό και τις 1503 ψυχές που χάθηκαν μαζί με τον μύθο.
Θύματα
Οι επιβάτες του Τιτανικού ήταν 1316 και οι άνδρες του πληρώματος 891, συνολικά δηλαδή, 2207 άτομα. Διασώθηκαν 705 άτομα.
1. Από τους επιβάτες της πρώτης θέσης διασώθηκε το 94% των γυναικών και το 31% των ανδρών. Από τους επιβάτες της τρίτης θέσης διασώθηκε το 47% των γυναικών και το 14% των ανδρών.
2. Η παραπάνω έρευνα αφήνει να εννοηθεί ότι ο κανόνας «διασώστε, πρώτα γυναίκες και παιδιά» επηρεάστηκε από την κοινωνική θέση των επιβατών.
3. Από τις 143 γυναίκες της πρώτης θέσης χάθηκαν μόνο 4.
4. Από τις 93 γυναίκες της δεύτερης θέσης πνίγηκαν 15.
5. Από τις 179 γυναίκες της τρίτης θέσης πνίγηκαν 81.
6. Από τα 30 παιδιά που ταξίδευαν στην Α και Β θέση πνίγηκε μόνο ένα.
7. Από τα 76 παιδιά που ταξίδευαν στην τρίτη θέση πνίγηκαν 53.
Η Ματαιόδοξα του ανθρώπου τον οδηγεί πάντα στην καταστροφή του. Όπως καταλαβαίνετε αποδεδείχθηκε περίτρανο λάθος κίνηση μεγίστη ταχύτητα του πλοίου σε όλη τη διάρκεια του ταξιδίου με σκοπό να φτάσει μια μέρα νωρίτερα
Γιατί?
Αν είχαν πάρει μαζί τους τα εφεδρικά κιάλια παρακολούθησης μπορεί να είχαν δει νωρίτερα το παγόβουνο. Αν δεν προσπαθούσαν να το αποφύγουν ο Τιτανικός θα καρφωνόταν πάνω του. Αν πήγαιναν με την κανονική ταχύτητα του πλοίου θα μπορούσαν να είχαν γλιτώσει. Αν είχε συγκρουστεί με το φορτηγό πλοίο στο λιμάνι του Liverpool δεν θα είχε συμβεί τίποτα. Αλλά φυσικά με το αν δεν μπορούμε να ζήσουμε……..
Μετά από πολλά χρόνια
Μετά από πολλά χρόνια και συγκεκριμένα το 1985 ο τιτανικός βρεθηκε.12.000 πόδια κάτω από τον ατλαντικό ωκεανό παραμορφωμένος και έχοντας μπει κατά 15 μέτρα μέσα στην γη. Το πολυτελέστατο, αβύθιστο και μεγαλύτερο πλοίο του κόσμου στον πάτο τη θάλασσας. Τι τραγική ειρωνεία? Μετά το ναυάγιο του Τιτανικού η White Star Lines άρχισε να χρεοκοπεί καθώς τα άλλα δυο <<αδέλφια>>του τιτανικού μόνο ζημιά παρά κέρδος προκαλούσαν στην εταιρεία. Συγκεκριμένα το Βρετανικός βυθίστηκε στα νερά του Αιγαίου (δυτικά της Νήσου Κέας) κατά τον Α' Π.Π. μετά από πρόσκρουσή του σε νάρκη ενώ το Olympic που ήταν το μεγαλύτερο από τα άλλα δύο πλοία αποσύρθηκε και όλα του τα κομμάτια πουλήθηκαν σε εταιρείες και ξενοδοχεία.
Το Τέλος του Τιτανικού
Σύμφωνα με τις προβλέψεις ο Τιτανικός το 2112 θα έχει θαφτεί τελείως μέσα στον πυθμένα του Ατλαντικού Ωκεανού. Ότι και να γίνει όμως εμείς δεν θα ξεχάσουμε το πλοίο αυτό και τους ανθρώπους που πέθαναν. Αξίζει να σημειωθεί ότι ταξίδευαν με τον Τιτανικό και 4 Έλληνες.
Απόστολος και Δημήτριος Χρονόπουλος (αδελφοί)
Βασίλειος Καταβέλος και Παναγιώτης Λυμπερόπουλος
Πηγή:Wikipedia
Comment