Announcement

Collapse
No announcement yet.

Disco Elysium

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Disco Elysium

    Ψάχνοντας λίγο στο forum να δω αν κάποιος είχε γράψει κάτι για το Disco Elysium, έπεσα πάνω στο παρακάτω ποστ του Raf στο "I just finished" όπου απειλούσε με σεντόνι.

    Το παιχνίδι χαρακτηρίζεται από τους διαλόγους του. Μέσα από αυτούς προχωράει ο χρόνος κι η πλοκή. Οι προκλήσεις, οι μεγαλύτερες συγκινήσεις και γενικά η ουσία βρίσκεται στους διαλόγους. Η ιστορία έχει τόσο πολύ κείμενο όσο ένα μεγάλο βιβλίο, οπότε κάποιος πρέπει να είναι διατεθειμένος για διάβασμα. Βέβαια, η γραφή είναι καλή. Και όταν λέω καλή εννοώ, χωρίς κάποια αμφιβολία, η καλύτερη που έχω δει σε βιντεοπαιχνίδι. Αφήνει πίσω σε θέμα συγγραφικής εκφραστικότητας και δημιουργικότητας ό,τι άλλο έχω παίξει ή δει. Βέβαια τα crpg είναι εξορισμού ένα είδος που βασίζεται στην καλή γραφή, και δεν έχω παίξει κάτι άλλο ως τώρα. Πολλοί όμως λένε πως το Disco Elysium κοντράρει ή και ξεπερνάει το Planescape Torment. Πάνω απ' όλα, αυτό που μου έμεινε είναι η αδέσμευτη φαντασία που κάποιος βρίσκει στην καλή λογοτεχνία, μια αταξία που προσπερνάει κάθε σύμβαση μετριότητας και ως το τέλος έχει δέσει μια σπουδαία αφήγηση.

    Πρόκειται βασικά για μια αστυνομική ιστορία. Ο πρωταγωνιστής είναι αστυνόμος, ξυπνά με πλήρη αμνησία και υπάρχει ένα πτώμα κρεμασμένο στην πίσω αυλή. Μιλώντας μαζεύει πληροφορίες για τα πάντα, κι αρχίζει και μαθαίνει για τον εαυτό του μαζί με τον παίχτη. Σύντομα γίνεται κατανοητό πως δεν βρίσκεται στην καλύτερη φάση του. Θα μπορούσε να πει κάποιος πως η ιστορία πάνω απ' όλα είναι η προσπάθεια να μπει σε τάξη το χάος που έχει το μυαλό του.

    Ο κόσμος του παιχνιδιού είναι μια ρεαλιστική εναλλακτική ανθρώπινη ιστορία, με τους δικούς της συσχετισμούς, δυναμικές και ρεύματα σκέψης σαφώς εμπνευσμένα από τα ιστορικά αλλά όχι απολύτως ταυτισμένα. Λαμβάνει χώρα κάποιες δεκαετίες μετά από μια αποτυχημένη επανάσταση, οπότε οι χαρακτήρες έχουν ζήσει μεγάλα ιστορικά γεγονότα ή επηρεάζονται άμεσα από τις συνέπειές τους, άρα είναι στην πλειονότητα πολιτικοποιημένοι. Ποτέ δεν ένιωσα όμως πως η ιστορία μου τρίβει στα μούτρα κάποια ιδέα, κι ενώ είναι φανερό πως οι δημιουργοί ενδιαφέρονται να εντάξουν προβληματισμούς, δεν γίνεται ξεκάθαρος ο προσανατολισμός τους. Το Disco Elysium δεν προσπαθεί να νουθετήσει ή να προπαγανδίσει. Λέει μια αστυνομική ιστορία σε έναν έντονα πολιτικό κόσμο, δίνοντάς σου πάντοτε την επιλογή "Δεν ξέρω/Δεν απαντώ".

    Υπάρχουν 4 ομάδες των 6 stats πάνω στα οποία παίζεται το roleplaying και τροφοδοτούνται με πληροφορίες οι διάλογοι. Διαλέγεις στην αρχή ένα πρότυπο, το οποίο έχει δυνατές δυο ομάδες και αδύναμες δυο άλλες, αλλά στην πορεία αποκτώντας exp ή φορώντας/χρησιμοποιώντας αντικείμενα μπορείς να πειράξεις τα στατιστικά. Γιατί είναι σημαντικά τα 24 stats; Επειδή το καθένα είναι ένα στοιχείο του χαρακτήρα, ένα personality trait με δική του προσωπικότητα που κατοικεί στο κεφάλι του πρωταγωνιστή, συνομιλεί μαζί του, τον βοηθάει ή και όχι...
    Ένα ενισχυμένο stat μπορεί και παρέχει πληροφορίες, συμβουλές, προειδοποιήσεις για τον κόσμο, την υπόθεση, τους συνομιλητές ή και τον πρωταγωνιστή τον ίδιο. Πχ, το stat 'Encyclopedia' παρέχει εγκυκλοπαιδικές γνώσεις: τοπωνύμια, ιστορικά γεγονότα, οτιδήποτε ανήκει στις ξεχασμένες εγκυκλοπαιδικές γνώσεις του πρωταγωνιστή μπορεί να ανασυρθεί με ένα δυνατό Encyclopedia. Το 'Empathy' από την άλλη είναι η ικανότητα να ενσυναισθάνεσαι τον άλλον. Ενώ στην αρχή, λόγω προτύπου που διάλεξα, το είχα σε χαμηλό επίπεδο και συνεπώς σπανίως εμφανιζόταν να μου μιλήσει, από ένα σημείο κι έπειτα το φόρτωσα με πόντους και ξαφνικά είχα πρόσβαση σε πολλές χρήσιμες ή απλώς διασκεδαστικές πληροφορίες για την ψυχοσύνθεση των συνομιλητών ή και άλλων ανθρώπων. Είναι ένα σύστημα που προσφέρει replayability στο παιχνίδι, που έχει συγκεκριμένη ιστορία και έκβαση - το τι κείμενο διαβάζεις όμως και το πώς φτάνεις εκεί, είναι, υποπτεύομαι, ποικιλότροπο σε σημαντικό βαθμό.

    Σε επίπεδο μηχανισμών υπάρχουν επίσης τα γνωστά checks, σημεία όπου για να προχωρήσεις ή να αποκαλύψεις επιπλέον διάλογο χρειάζεσαι ένα stat σε συγκεκριμένο επίπεδο για να έχεις καλές πιθανότητες επιτυχίας. Σχετικά με αυτό είχα τις μοναδικές άβολες στιγμές στο gameplay, όπου συχνά έκανα save για να μπορώ να ξαναπροσπαθήσω σε περίπτωση αποτυχίας. Και όπως είναι γνωστό, τέτοια παιχνίδια είναι τα χειρότερα για trial-and-error καταστάσεις.

    Λέω πως το Disco Elysium είναι από τα πολύ καλύτερα παιχνίδια που έχω παίξει γιατί ως το τέλος με είχε να κρατάω το κεφάλι μου από τις εκπλήξεις και τις τροπές του. Παίρνει το θέμα «κείμενο» και κάνει με αυτό ό,τι μπορείς να φανταστείς. Λέει μια υπερβατική και ταυτόχρονα πολύ γειωμένη ιστορία. Διήρκεσε περίπου 30 ώρες αλλά δεν με κούρασε ούτε στιγμή, και δεν τίθεται ερώτημα αν θα το ξαναπαίξω στο μέλλον.​
    Τι βλέπεις όταν έχεις πράσινα μάτια?

    Στο Βιλαμπάχο ακόμα τρίβουν...

    Η μόνη διαφορά ανάμεσα σε μένα και σε ένα τρελό είναι πως εγώ δεν είμαι τρελός - Σαλβαδόρ Νταλί

  • #2
    Ακολουθεί λοιπόν δικό μου σεντόνι που είχα γράψει σε άλλο forum και αποτελεί κλασσικό Τιτοπόστ.

    Από την αρχή του παιχνιδιού μου είχαν καρφωθεί στο μυαλό ένα βιβλίο και μια ταινία. Η "Πετρούπολη" του Αντρέι Μπέλυ και το "Μπερλίν Αλεξάντερπλατς" του Φασμπίντερ. Συνειδητοποιώ μόλις τώρα ότι και τα δύο έχουν πόλεις για τίτλο, και η πραγματική ηρωίδα του Disco Elysium είναι η Martinaise.

    To πρώτο γιατί, εικαστικά, όχι μόνο είναι κύρια επιρροή αλλά γιατί έχει έχει μια αντίστοιχη παράλληλη μιας πόλης σε αναταραχή, με το δικό της υποσυνείδητο, ψυχοσύνθεση και οντότητα, που επηρρεάζει τα μικρά και μεγάλα ανθρωπάκια που ζουν μέσα της (το άγαλμα του έφιππου παλιού βασιλια/ Μεγάλου Πέτρου είναι ξεκάθαρη ένδειξη). Αυτό προφανώς όχι κυριολεκτικά, αλλά είναι αδύνατο να διαχωρίσεις τη διαδρομή του Cuno, του Evrart, της Viviane ή οποιουδήποτε χαρακτήρα από το μέρος που ζουν - το διαμόρφωσαν και διαμορφώνονται από αυτό. Κυρίως όμως, διαπραγματεύεται το θέμα (όπως και το Disco Elysium) με αισθητικούς όρους. Η τρομακτική ομορφιά της loading screen, ενός πύρινου ουρανού πάνω από την ασχήμια της πόλης, ή τα απαλά ονειρικά χρώματα και πινελιές του περίγυρου, μετατρέπουν μια πόλη-ερείπιο σε έργο τέχνης. Είναι αδύνατο, κατ'εμέ, να προσεγγίσεις το Disco Elysium σα δημιουργία χωρίς αυτή την παράμετρο, που είναι κάτι πολύ περισσότερο από "art direction". Η διαρκής ανακάλυψη της ομορφιάς, στο βαθμό του μεταφυσικού, μέσα σε έναν κόσμο κουρασμένο και παραιτημένο. Τονίζει, όσο και αποτυπώνει, και δένει υπέροχα με τη μουσική.

    Το δεύτερο γιατί, σα συνέχεια του πρώτου, όλη η πόλη, οι αγωνίες, πόθοι, ελπίδες, όνειρα, εφιάλτες, πορεία, όλα μα όλα αποτυπώνονται πάνω στο Χάρυ, όπως ακριβώς στο Μπερλίν Αλεξάντερπλατς ολόκληρη η Γερμανία του Μεσοπολέμου, πόρνες, φονιάδες, ηττημένοι, φασίστες, ναζί, μικροαστοί, εργάτες, αποτυπώνονται πάνω στο Φραντς Μπίμπενκοπφ. Το ίδιο το παιχνίδι το λέει αρκετά καθαρά στο τέλος, ο Χάρυ απασφάλισε γιατί ήταν, σα μπάτσος, η μαγνητική κεφαλή πάνω στην ταινία της πόλης. Ούτε το επιθυμούσε (σύμφωνα με τις ενδείξεις της εργασιομανίας του) ούτε μπορούσε. Είναι μέρος - δέσμιος - της θέσης, εποχής και κοινωνίας του όσο κάθε άλλος. Ταυτόχρονα είναι πολλά περισσότερα από έναν εργασιομανή μπάτσο που δε μπορεί να αφήσει τη δουλειά του έξω από την προσωπική του ζωή. Είναι δέκτης, παλμογράφος και βαρόμετρο. Βιώνει τον πόνο, την κούραση, την απληστία, το κάθε συναίσθημα και χαρακτηριστικό και προσπαθεί να πορευτεί σε διαρκή διάλογο με το Εγώ του. Ένας άνθρωπος βαθιά ευαίσθητος, κατεστραμμένος και ενάντια στη μοναξιά του, που παρ'όλα αυτά προσπαθεί να σταθεί στα πόδια του και να βγάλει κάποιο νόημα. Η τρέλα του Χάρυ είναι περισσότερο μέσο παρά καταφύγιο.

    Εδώ το παιχνίδι δίνει ρέστα, γιατί είναι η πρώτη φορά που βλέπω όχι απλά ένα "setting" με "back story", καλό κακό ή μέτριο, αλλά έναν κόσμο με ΙΣΤΟΡΙΑ και όλες της τις συνέπειες στο συλλογικό και στο προσωπικό. Μια πόλη που αλληλεπιδρά όχι μόνο με τις ατομικές ιστορίες των ανθρώπων αλλά διαμορφώνει τις ΨΥΧΕΣ και το ΝΟΥ τους. Το Disco Elysium είναι ένα βαθιά ψυχολογικό, συναισθηματικό έργο τέχνης (ναι, ναι, και δε χρησιμοποιώ τον όρο ελαφρά την καρδία). Ο Χάρυ, η αστυνομική υπόθεση και η ίδια η πόλη είναι ένα μεγάλο καλειδοσκόπιο που, μέσα από τον πρωταγωνιστή και τις μεταπτώσεις του, ενώνει τα διάφορα νήματα για να περιγράψει μια μετα-ιδεολογική κοινωνία που είναι πιθανότατα πιο τρομακτική, απάνθρωπη, απελπισμένη και ανέστια από τα διάφορα post-apocalyptic, cyberpunk, dystopian, medieval doom, grimdark κλπ. Για αυτό είναι και τόσο αληθινή. Το ταξίδι του παίκτη ανάμεσα στα αρχέτυπα και τις υποτιθέμενες μνήμες του, την εκ νέου δημιουργία μιας προσωπικότητας (όπως και η ίδια η πόλη δημιουργείται και αναπλάθεται!), από το disco superstar στο μετανιωμένο στο ρατσιστοφασίστα στο βολεμένο μικροαστό στον κομμουνιστή στο συνωμοσιολόγο στον πουλημένο στο έγκλημα στο θρησκευόμενο στον αλκοολικό ναρκομανή στο διαλυμένο στον ανερμάτιστο στο μπάτσο στο οτιδήποτε έρχεται σε άμεση αντιπαραβολή με τον περίγυρό του και δημιουργεί μια τρομερή δυναμική στην αφήγηση.

    Γιατί μετα-ιδεολογική κοινωνία? Γιατί όλα αποδεικνύονται χρησιμοποιημένα, κενά, δοκιμασμένα και αποτυχημένα. Το Disco Elysium σε υποχρεώνει να το ακούσεις όσο και αν διαφωνείς. Ο κομμουνισμός οδήγησε σε σφαγές και μια φρικιαστική τελική ήττα, ο φασιστομοναρχισμός δεν αντέχει σε κριτική, ο ρατσισμός είναι τόσο ηλίθιος σε έναν τέτοιο κόσμο όσο του αξίζει, ο καπιταλισμός είναι εντελώς κενός και απάνθρωπος, με μια βαθιά υποκριτική ρητορική και έχοντας χάσει το ελάχιστο ηθικό κάλυμμα που είχε (η Joyce είναι ο μόνος χαρακτήρας με ταξική συνείδηση αλλά και ανθρώπινη, η αγαπημένη μο μετά τον Κιμ), το συνδικάτο είναι ισχυρό μα τόσο διεφθαρμένο και μπερδεύει τόσο το σκοπό με τα μέσα που θέλει πολλή προσπάθεια να ταυτιστείς μαζί του, η θρησκεία (τρομερό εύρημα) είναι τελείως κοσμική και απευθύνεται στη λατρεία (υπερ)ανθρώπων, όχι του μεταφυσικού ή ανώτερου, οπότε...μένει το τίποτα. Μια κενή ερημιά, όπου η μελαγχολία είναι συναισθηματική πολυτέλεια απέναντι σε έναν κόσμο που έχει διαψεύσει τα πάντα. Και η διέξοδος του Χάρυ, η αγάπη, διαψεύστηκε περισσότερο από όλα με τις γνωστές συνεπειες της τρέλας και της αυτοκαταστροφής του. Η διαρκής μεταβολή των εννοιών, λοιπόν, τόσο εντός όσο εκτός, που αντανακλάται και στην αλλαγή της οπτικής της υπόθεσης, αποτυπώνεται βαθιά στον ίδιο το Χάρυ. Οι διάφορες πλευρές της ιστορίας (και της κοινωνίας που αυή δημιούργησε) ενώνονται και οδηγούν σε μια κατάληξη αλλά όχι μια εξήγηση, πόσο μάλλον σε λύτρωση. Δεν υπάρχει λύτρωση, παρά μόνο μια συνέχεια σε ένα θολό τοπίο χωρίς προσανατολισμό - χωρίς κάποιο ψυχικό αποκούμπι σε πρόσωπο, ιδέα, πίστη ή κυρίως ιδεολογία. Ακόμα και ο Κιμ είναι ένας πιστός και πλήρως επαγγελματίας συνεργάτης αλλά, ακόμα και αν δεχτεί την τελική εργασιακή προσφορά (που τη δέχτηκε σε μένα) κρατά τις αποστάσεις του από φίλος. Το ίδιο και η Viviene, σαν ακτίδα ελπίδας.

    Προς τιμήν του το παιχνίδι δεν προσφέρει κάποια εξήγηση ή λύτρωση, γιατί δε θα μπορούσε να υπάρξει σε ένα τέτοιο περιβάλλον και θα ένιωθε φτηνό και εύκολο. Ο Χάρυ απλά γλιτώνει το θάνατο από θλίψη, αλκοόλ και ναρκωτικά, το μακελειό στην πόλη ΙΣΩΣ αποφεύγεται, οι συνεργάτες του απλά τον ανέχονται και μετά...το τίποτα. Παρόλα αυτά το παιχνίδι, όπως και το φινάλε, δεν είναι μίζερο ή καταθλιπτικό. Απεναντίας, είναι γεμάτο ένταση ανάκατη με τη βαθιά μελαγχολία που αποδίδει η καλλιτεχνική τεχνοτροπία. Υπάρχει η αίσθηση της επιτυχίας μετά από κόπο αλλά λείπει, όπως πρέπει, η αίσθηση της μεγάλης εσωτερικής ή εξωτερικής αλλαγής - γιατί δε θα μπορούσε να υπάρξει. Μπορούν να υπάρξουν, όπως πάντα, ερμηνείες, και είναι εύκολο να κυλήσει κανείς στη μοιρολατρία και το μηδενισμό. Κατά μία έννοια όμως, "το χωριό τον σκότωσε", όπως έγραψε ο Λόπε ντε λα Βέγκα. Αν μη τι άλλο, ο Χάρυ δεν τα παράτησε. Και το μεγάλο ερώτημα είναι το πώς προχωράς. Πώς ζεις. Πώς υπάρχεις σε μια κοινωνία χωρίς πίστη σε κάτι ή στον ίδιο της τον εαυτό, χωρίς σημείο αναφοράς.

    Οπότε ναι. Ένα παιχνίδι για ενήλικες στο μυαλό. Ένα παιχνίδι για τον Άνθρωπο. Ταυτόχρονα ένα βαθιά πολιτικό και υπαρξιακό αφήγημα. Από τα πιο ουσιαστικά πράγματα που έχω παίξει από τότε που ξεκίνησα. Και όλα τα εύσημα ήταν πανάξια.

    Σκεφτόμουν λίγο παραπάνω αυτά που έγραψα - γιατί ένα καλό παιχνίδι σε κάνει να το ξανασκέφτεσαι αλλά και να βλέπεις άλλα παιχνίδια υπό διαφορετικό πρίσμα - και συνειδητοποίησα ότι ξέχασα να αναφερθώ στο πιο κοντινό παράδειγμα παρόμοιας προβληματικής στο gaming: το Transistor. Και εκεί πάλι είχες την ίδια ιδέα της πόλης σαν ξεχωριστή οντότητα, αλλά υπό αρκετά διαφορετικό πρίσμα, αυτό της δημιουργικότητας και της άμεσης συμμετοχής. Η διαφορά είναι η συνειδητότητα του Transistor (σε σχέση με το ασυνείδητο του Disco Elysium) , το ρόλο του ηγέτη και της μορφής της ηγεσίας (που στο Disco Elysium απουσιάζει) και εν τέλει η σχέση μεταξύ δημιουργίας, πολιτείας/ πολιτικής και κοινωνίας. Όπως το Transistor έχει πιο πολιτικό προσανατολισμό, το Disco Elysium έχει περισσότερο ψυχολογικό αν και το κοινό υπόβαθρο είναι αρκετό για μια ΠΟΛΥ ενδιαφέρουσα και γόνιμη συζήτηση ανάμεσα στα δύο.

    Τώρα, για τα τεχνικά. Πραγματικό RPG υπό την έννοια του ότι πραγματικά παίζεις ρόλο και πραγματικά πλάθεις το χαρακτήρα σου. Οι μηχανισμοί, όπως προειπώθηκε, είναι περισσότερο adventure και σπάνε σε κάποιο βαθμό το καλούπι των dialogue trees απωθώντας τον παίκτη από το να διαλέγει τα πάντα. Προσωπικά δεν κουράστηκα στιγμή, και ήταν εντυπωσιακό το ότι κάθε διάλογος ήταν ηχογραφημένος και μάλιστα με λίγους, αν και καλούς, ηθοποιούς (πολύ πλάκα να ακούω το Magnus the Red από το WH40k: If the Emperor had a TTS device να μου γκρινιάζει). Πρόκειται για σαφέστατο απόγονο του Planescape: Torment και είναι αυτό που ήθελε να πετύχει το Age of Decadence αλλά δεν είχε σχεδιαστές της προκοπής. Είμαι διχασμένος για το σύστημα με τις ζαριές. Από τη μία είναι πιο δίκαιο αλλά πολύ πιο άβολο να υπήρχε σταθερό check, από την άλλη το υπάρχον και με βόλεψε (με μπόλικο save/ load αλλά χωρίς οδηγό) και επιτρέπει πολύ περισσότερη πρόσβαση στον κόσμο σε ένα playthrough. Κάποια ελάχιστα bugs, εξαιρετική γραφή και χαρακτήρες (όλοι τους!), ο Χάρυ είναι πιο σαλταρισμένος από Malkavian και πολύ τον γούσταρα και το εύρημα με το να σου μιλά το σώμα και το μυαλό σου ήταν εξαιρετικό αλλά ήθελε καλύτερους και περισσότερους ηθοποιούς. Καθ'όλα εξαιρετικό, αν κάποιος δεν έχει πρόβλημα με την πλήρη απουσία μάχης και τους διαρκείς διαλόγους. Προσωπικά ήθελα πάντα να παίξω κάτι τέτοιο και το Disco Elysium το καταφέρνει καταπληκτικά. Οι άνθρωποι είχαν πλήρη ικανότητα να αποδώσουν αυτό που είχαν στο κεφάλι τους. Μπαίνω στον πειρασμό να το συγκρίνω με τα Pillars of Eternity και Tyranny. Αν και πρόκειται για πιο πλήρη και βαθύτερα στους μηχανισμούς και τις διακλαδώσεις τους παιχνίδια, με κέρδισε περισσότερο το Disco Elysium. Έστω και οριακά, πιστεύω έχει πιο μαεστρική γραφή, καλύτερη εξέλιξη και περισσότερο βάθος στον κεντρικό χαρακτήρα.

    Και, όπως το Planescape: Torment, θα μείνει μοναδικό και ανέγγιχτο.​
    Τι βλέπεις όταν έχεις πράσινα μάτια?

    Στο Βιλαμπάχο ακόμα τρίβουν...

    Η μόνη διαφορά ανάμεσα σε μένα και σε ένα τρελό είναι πως εγώ δεν είμαι τρελός - Σαλβαδόρ Νταλί

    Comment


    • #3
      Αυτό ξεφεύγει και από τα πλαίσια κλασσικού Τιτοπόστ.
      Σχετικός με το είδος ιδιαίτερα δεν είμαι αλλά θα σταθώ σε δύο πράγματα που σχετίζονται έμμεσα με την κουβέντα για το παιχνίδι. Το πρώτο είναι η ατάκα που είχα ακούσει παλιότερα από εκστασιασμένο με το torment άτομο "γούσταρα DnD και το torment ήταν το DnD σε παιχνίδι" και το δεύτερο είναι ακριβώς αυτή η σύγκριση με το torment ότι δηλαδή βρέθηκε στο Disco Elysium το παιχνίδι που το ξεπερνάει.
      Το είχα αγοράσει στην τιμή χώμα των τεσσάρων ευρώ και το παραπάνω ποστ με έχει κάνει να θέλω να το ξεκινήσω αν και τη συγκριμένη περίοδο μάλλον δεν είμαι ακριβώς στην κατάσταση για κάτι τέτοιο. Βασικά ποστ σαν και αυτό είναι ο λόγος που γουστάρουμε αυτό το χόμπυ και αυτό τον χώρο εδώ.

      Comment


      • #4
        Παίξε το, είμαι σίγουρος ότι θα το λατρέψεις.

        Απλά να τονίσω πως στους μηχανισμούς είναι...adventure. Ο Raf το περιέγραψε πολύ καλά. Είναι όλο διάλογοι και checks, τυχαία ή μη, με τη διαφορά πως έχει ένα σχετικά απλό character building που ανοίγει και παράλληλα αποκλείει κάποιες διεξόδους. Είναι αδύνατο να τα δεις όλα σε ένα playthrough αλλά θα δεις αρκετά. Μια άλλη ενδιαφέρουσα παράλληλη με το Planescape: Torment είναι πως η χρήση οδηγού δε βλάπτει παρά ελάχιστα το gameplay - το PT το είχα ευχαριστηθεί πολύ περισσότερο με walkthrough.

        Στο θέμα του role-playing, είναι ΚΑΘΑΡΟ παιχνίδι ρόλων όπου πλάθεις ένα χαρακτήρα όπως ακριβώς τον θες με βάση τις αντιδράσεις σου. Αυτό ξεκινά κυριολεκτικά από την πολύ αρχή.
        Τι βλέπεις όταν έχεις πράσινα μάτια?

        Στο Βιλαμπάχο ακόμα τρίβουν...

        Η μόνη διαφορά ανάμεσα σε μένα και σε ένα τρελό είναι πως εγώ δεν είμαι τρελός - Σαλβαδόρ Νταλί

        Comment


        • #5
          Το να μην ελέγχω εκτεταμένα το φόρουμ είχε ως συνέπεια να χάσω αυτό το thread για 2+ μήνες.

          Από τότε που έγραψα αυτές τις εντυπώσεις μου έπαιξα το παιχνίδι άλλες 2 φορές και όποτε το σκέφτομαι θέλω να το ξαναρχίσω. Είναι σίγουρα ανάμεσα στα καλύτερα που έχω παίξει ποτέ και το κείμενό σου νομίζω αποτυπώνει πολύ ωραία τη μοναδικότητά του. Μια τιμητική αναφορά στο Pentiment, που δεν είναι το ίδιο βέβαια και ούτε προσπαθεί να είναι αλλά το προτείνω σε όλους όσοι αγαπούν να παίζουν παιχνίδια με καλή γραφή.

          Comment

          Working...
          X