Σχετικα με το Metaphor, τωρα που το τελειωσα να πω οτι ο τερματισμος δεν αλλαξε και ιδιατερα την γνωμη που ειχα σχετικα με την ιστορια. Παροτι καθαρα πασοκτσιδικο game (και αρα goty), που εχει παραλληλα μερικα φανταστικα themes και πολυ καλες ανατροπες στην πορεια, το τελευταιο 25% του παιχνιδιου μου φανηκε οτι τραβαει παρα πολυ χωρις καποιο λογο και δεν παει και καπου ιδιαιτερα με ολες αυτες τις θεματικες (και ουτε και ο main antagonist οταν καταλαβαινεις 100% τι θελει να κανει θεωρω οτι κερδιζει ποντους, μαλλον το αντιθετο). Γενικα η γραφη απο ενα σημειο και μετα δεν μου αρεσε τοσο, κυριως λογω του ποσο φλυαρο εγινε το game, χωρις να λεει και κατι στην ουσια.
Ειναι και αυτο που εχω πει περι μετρου, για να δωσω ενα παραδειγμα, το παιχνιδι ενω εισαι στον τερματισμο, σε βαζει 2 φορες (μια οταν ξεκιναει, και μια οταν τελειωνει οτ τερματισμος), να μιλησεις με ολους τους χαρακτηρες που εχεις social link (optionally βεβαια) και να δεις ενα mini event με καθε εναν απο αυτους, το οποιο μαλιστα δεν προσφερει τιποτα στην ιστορια η στο narration (τη δευτερη φορα απλα τα εκανα skip). Θελω να πω δεν μπορεις στην κορυφωση που θες να δεις τα τελικα cutscenes και τι γινεται στο story να εχεις ενα μισαωρο που μιλας με npcs για πραγματα που δεν εχουν καποιο ενδιαφερον η που απλα επαναλαμβανουν για 1000στη φορα τι εχει γινει στο παιχνιδι, ειναι τρελο pace breaker.
Γενικα να πω οτι δεν μιλαω τοσο για τη θεματικη, ουτε τοσο για το συνολο της ιστοριας που και τα 2 ειναι απο ok μεχρι πολύ καλα. Ειναι η φλυαρια ειδικα απο ενα σημειο και μετα (ισως παιζει και ενα ρολο το hype που υπηρχε απο τα μεσα κλπ σχετικα με τους συγκεκριμενους τομεις ). Αλλα και περα από τη φλυαρια, το κλεισιμο της ιστοριας και γενικα το που την πηγε το παιχνιδι δεν θεωρω ότι κανει live up του ολου χτισιματος. To παιχνιδι στο τελευταιο του κομματι μπαινει καπως στον αυτοματατο, δεν ξερει τι θελει να κανει με τα themes του, και εχει και κομματια που θεωρω ότι ειχαν ανατροπη για την ανατροπη
Στα υπολοιπα αρνητικα, υπαρχουν καποιες περιεργες επιλογες σχετικα με τη δομη, για παραδειγμα το παιχνιδι εχει ένα job system το οποιο όμως στην πορεια οδηγει σε μια ultimate job για κάθε χαρακτηρα που είναι μοναδικη και συγκεκριμενη. Αυτό στην πραξη κανει το παιχνιδι γραμμικο καθως στην ουσια δεν πρεπει να πειραματιστεις αλλα να ακολουθησεις το class tree που θα σου δωσει εντελει προσβαση στο ultimate job για τον κάθε χαρακτηρα. Το class tree btw δεν είναι γνωστο από την αρχη, το παιχνιδι σε οδηγει σε ένα βαθμο μεσω prerequisites αλλα αν αποκλεινεις και πας να δοκιμασεις κατι άλλο μαλλον δεν θα καταφερεις αν ανοιξεις την καλυτερη κλασση στον κάθε χαρακτηρα (εκτος αν λιωσεις στο grinding για να διορθωσεις τα οποια τετοια λαθη και αποκλείσεις από το suggested path).
Σε ένα βαθμο το ιδιο ισχυει και για τις επιλογες και τις αποφασεις που παιρνεις μεσα στο game, ειτε σε σχεση με τους χαρακτηρες και τα social links, ειτε σε σχεση με την εξελιξη της ιστοριας. Ότι και να κανεις δεν αλλαζει τιποτα και νομιζω ότι ακομα και τα κακα options παλι θα αναπτυξουν τη σχεση με τους χαρακτηρες (σε αντιθεση με τα persona πχ). Από οσο κοιταξα οι μονες επιλες που μπορουν να αλλαξουν κατι είναι καποιες προς το τελος που μπορουν να σε πανε σε bad ending αλλα είναι περισσοτερο σαν φαση gameover επειδη επελεξες το μη intended.
Από κει και περα, και για να πουμε και τα θετικα, το συστημα μαχης με τις κλασεις είναι παρα πολύ καλο, το παιχνιδι δανείζεται από τα Persona αλλα και εχει δικο του χαρακτηρα και είναι καποια βηματα πιο πανω σε επιπεδο παραγωγης και scope, και εχει ένα κοσμο που παροτι παρουσιαζεται με fragmented τροπο, εχει εξαιρετικο και πολύ εξυπνο presentation ενώ είναι και πολύ immersive. Οι θεματικες ως θεματικες είναι πολύ ωραιες και το παιχνιδι εχει μερικες απιστευτα δυνατες στιγμες, ενώ και ο main villain και το pacing της ιστοριας είναι παρα πολύ καλα μεχρι το 70% του παιχνιδι θα ελεγα.
Γενικα περασα παρα πολύ ωραια, το game μου πηρε 90 περιπου ωρες που ηταν σε γενικες γραμμες πολύ ευχαριστες. Υπαρχουν για μενα διαφορα θεματα στα οποια πιθανον να μην εδινα και τοσο σημασια αν δεν υπηρχε ολο αυτό το hype και το 94% από το metacritic, τα οποια δεν θα κανουν τοσο εντυπωση στους φιλους των jprg, αλλα σε οσους είναι ντεμι με το ειδος, θεωρω ότι παιζει και να μην την παλεψουν (ειδικα με το θεμα της ανουσιας φλυαριας). Επισης να πω ότι παροτι βρηκα την ολη δομη πολύ καλη και εθιστικη, θα ελεγα ότι δεν πρεπει καποιος να περιμενει κατι τελειως διαφορετικο από Persona, υπαρχει calendar, activities που ανεβαζουν τις σχεσεις και τα stats, και όταν δεν ασχολεισαι με αυτά, κανεις dungeons που σχεδιαστικα δεν εχουν καποιο ενδιαφερον και μοιαζουν με random generated. Αν δεν σας αρεσει αυτό σαν φαση, δεν θα περασετε καλα ουτε εδώ.
Αυτά από μενα, γενικα πολύ ωραιο παιχνιδι, αλλα πρεπει να εχει για μενα κανεις και στο μυαλο του τι να περιμενει. Προσωπικα δεν ενθουσιάστηκα τοσο οσο τα μεσα η οσο αλλοι παικτες και δεν νομιζω να το εβαζα πανω από τιτλους όπως το Xenoblade Chronicles 2. Παρολα αυτά είναι τιτανιο game και πολύ ωραιο σαν εμπειρια, θα το εβαζα κατω από Persona 3 και 5 που εχω δει προσωπικα βεβαια, αλλα αυτό δεν σημαινει ότι οι φιλοι του ειδους (και της Atlus) δεν αξιζει να το δουν. Αν εβαζα βαθμο θα ηταν μαλλον στο 8/10. Αυτά!
Leave a comment: